Casca obligatorie pentru bicicliști?

Nu stiu câți ați auzit/văzut, dar se pare că există o nouă propunere de HG prin care “Este obligatoriu ca, în circulația pe drumurile publice, biciclistul să poarte casca de protecție.” Vedeți tot documentul aici, pagina 2, punctul 7.
Haideți să vedem ce spune despre aceasta unul dintre cei mai documentați oameni din România când vine vorba de legislația pentru bicicliști, cicloturism și altele. Este vorba de Radu Mititean, director executiv al Clubului de Cicloturism “Napoca” din Cluj-Napoca și președintele Federației Bicicliștilor din România.

Referitor la recenta propunere MAI de a introduce in legislația rutieră o obligativitate generală de purtare a căștii, de catre toți bicicliștii în toate împrejurările:
Am discutat la Federația Europană a Bicicliștilor (ECF), la care suntem afiliați, ei sunt în temă cu intențiile astea ale autorităților române (ca și în proiectul de Nou Cod Rutier în discuții în Parlament, la Senat, e o prevedere de același tip) și avem promis sprijinul lor, sunt gata să trimită poziții oficiale către Guvern, MAI, Parlament. Putem să obținem – și o vom face – și de la organizațiile naționale de bicicliști din alte țări europene memorii contra obligativității generale de purtare a căștii. Asta pentru că și ECF și toate organizațiile membre se opun ferm ideii de obligativitate generală de purtare a căștii sau a altor echipamente de protecție, și sunt deja răsdiscutate și sintetizate argumentele contra acestor idei. România nu e prima țară în care în acest mod nejustificat, autoritățile, încurajate și de anumite grupuri de interese, vor să mimeze că face ceva efectiv pentru protejarea participanților vulnerabili la trafic și pentru creșterea siguranței rutiere, dar exact pe dos decât ar trebui, prin interdicții de acces și obligativități de purtat anumite echipamente suplimentare de protecție de către participanții vulnerabili la trafic, în loc să acționeze la cauza insuficientei siguranțe rutiere… În multe țări s-a încercat în ultimii ani să se introducă o asemenea obligativitate generală de purtare a căștii de către toți bicicliștii în toate împrejurările și peste tot s-a respins în final, dar după o intensă luptă a organizațiilor de bicicliști, ajutate însă în multe țări și de organizații medicale, care s-au opus și ele acelei obligativități de natură să reducă substanțial gradul de utilizare a bicicletei ca mijloc de deplasare cotidiană urbană și să creeze o falsă imagine cum că bicicleta ar fi prin natura ei periculoasă și deci ar necesita echipament special de protecție. Cei ce au propus introducerea obligativității au venit cu tot felul de studii trase de păr sau interpretate abuziv, și au putut fi dărâmate rând pe rând, dar nu ușor, noroc că nu toate universitățile și institutele de cercetare au putut fi cumpărate sau presate politic și economic să se ralieze la campania de manipulare care se duce masiv prin presă pe tema asta… și astfel rațiunea a triumfat până acum în toate celelalte țări europene, NEEXISTÂND NICIUNA în care să existe o obligativitate generală de purtare a căștii.
Săptămâna viitoare vom începe acțiunile necesare pentru a contracara această nouă tentativă a autorităților de a da încă o lovitură mersului cu bicicleta – că de la autorități vin presiunile astea, deși din motive de PR ei le promovează în ultima vreme indirect, prin presă și prin voci private….
PS
Dacă ar fi eliminată cretina interdicție totală pentru copii sub 14 ani de a circula pe bicicletă pe orice drum public (inclusiv alei de parc, piste de bicicletă, drumuri comunale, străduțe cu regim de zonă rezidențială, ulițe de sat….), și la schimb ar introduce pentru copii sub 10 ani o obligativitate de purtare a căștii în toate împrejurările sau când circulă pe drumuri modernizate deschise traficului cu vehicule cu motor, am mai putea discuta…
cerinte-echipament-siguranta-biciclisti

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*