Cu ce echipăm bicicleta

Pentru ca plimbarea sau excursia pe biciclete să fie posibilă sau mai plăcută trebuie ca pe bicicletă să punem câteva accesorii. În primul rând sistemul de lumini care este foarte folositor atunci când circulăm noaptea sau în condiții de vizizbilitate redusă. Conform Codului Rutier bicicleta trebuie să fie echipată în față cu o lumină de culoare albă sau galbenă iar în spate cu lumină de culoare roșie și cel puțin un element reflectorizant, vizibil, de aceeași culoare. Multe accidente de circulație în care sunt implicați bicicliști se produc din cauză că aceștia nu au fost echipați cu lumini și elemente reflectorizante și astfel nu au putut fi observați de către șoferi. Prin urmare, dacă țineți la viața și sănătatea voastră echipați-vă bicicleta cu lumină albă în față și roșie în spate. Aceasta se poate face în două moduri:

  • cu far și stop alimentate de un dinam, recomandat atunci când faceți ture lungi de mai multe zile încărcat cu bagaje. În felul acesta nu riscați ca atunci când văsurprinde întunericul să constatați că bateriile sunt descărcate și nu le puteți folosi. Dezavantajul este că în mountain-biking se pot desprinde sau rupe din cauza șocurilor sau se pot agăța în crengi, pietre, etc.
  • cu far și stop alimentate de la baterii recomandate pentru ture prin păduri, pe drumuri forestiere sau poteci de munte. Acestea se pot ține în rucsac unde sunt protejate împotriva loviturilor iar dacă vă prinde noaptea le puteți scoate și monta foarte ușor pe niște suporți speciali, farul pe ghidon iar stopul pe tija de la șa sau se poate agăța cu clemă de rucsac, tricou, un buzunar de la hanorac, etc. Recomandarea este de a verifica funcționarea acestora și starea bateriilor înainte de apleca în tură. Este indicat chiar să aveți baterii și becuri de rezervă.

În afară de acestea (far și stop) orice dispozitiv reflectorizant care se poate atașa pe bicicletă, rucsac, genți sau haine este binevenit pentru că vă face mai vizibili pentru ceilalți particicpanți la trafic.

Un alt accesoriu cu care trebuie să fie dotată obligatoriu o bicicletă, conform legii circulației pe drumurile publice este un mijloc de avertizare sonoră dar care să nu fie specific autovehiculelor. Eu, personal, cred că o sirenă sau o sonerie sunt complet inutile pe o bicicletă dar nu știi nicicodată când poți da peste un polițist care face exces de zel și vrea neapărat să-și facă planul la amenzi, așa că las la aprecierea voastră dacă vă echipați bicicleta cu un asemenea dispozitiv. Un mic clopoțel puteți să vă puneți pe ghidonul bicicletei. Acesta cântărește doar câteva zeci de grame și nici nu vă încurcă cu nmic.

Un alt accesoriu important este bidonașul de apă. În timpul pedalării organismul depune un efort destul de mare și din cauza asta elimină apă prin transpirație, apă ce trebuie înlocuită consumând cât mai multe lichide. Un bidonaș sau două cu apă nu vă îngreunează prea mult bicicleta și faptul că aveți apă de băut  de câte ori vă este sete, mai ales pe traseele unde sursele de apă sunt foarte rare mă determină să spun că bidonașul și suportul pentru acesta sunt accesorii care nu trebuie să vă lipsească.

Pentru cei care fac ture preponderent pe șosea portbagajul este un alt element care nu trebuie să le lipsească din dotare. Există mai multe modele din care puteți alege, important este să fiți atenți la greutatea maximă pe care o poate transporta. Un portbagaj care se rupe vă va strica sigur buna dispoziție și poate chiar vacanța.  În turele montane nu vi-l recomand din două motive: 1. Din cauza șocurilor mari la care sunt supuse atunci când mergețipe drumuri forestiere sau drumuri de căruță poate să cedeze portbagajul sau gențile prinse de el; 2. Câteodată este nevoie să treceți cu bicicleta peste pârâuri, copaci doborâți, rădăcini, stânci etc. și cu o bicicletă încărcată cu bagaje este foarte greu să vă descurcați în astfel de condiții.

Alte accesorii care rămân la aprecierea voastră dacă le puneți sau nu sunt apărătorile de noroi. Aici aveți două variante, fiecare cu avantaje și dezavantaje:

  • apărătorile scurte făcute din material plastic sunt ușoare, simplu de montat dar care nu oferă o protecție prea bună împotriva nororiului.
  • apărătorile lungi, din metal, care oferă o protecție bună dar din cauza loviturilor sau a șocurilor provenite de la denivelările solului se pot deforma și apoi freacă de roți.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*