Necesitatea investițiilor în infrastructura pentru biciclete

După întâlnirea de joi, 5 aprilie 2012 de la Reduta, la care au participat brașoveni care sprijină mersul pe bicicletă, printre care s-a aflat și domnul Nicolae Țucunel,  Asociația Brașovul Pedalează continuă să facă presiuni asupra autorităților în vederea punerii la punct a unei infrastructuri de calitate pentru bicicliști. Considerăm că gesturile și scopurile noastre sunt foarte bine întemeiate și, în justificarea acestora, ne bazăm pe ceea ce este deja evident: prețul combustibilului a crescut foarte mult în ultimii ani și nivelul de trai al românilor a scăzut, prin creșterea taxelor și a prețului la alimente și alte bunuri și produse. De parcă acest lucru nu este de ajuns, românii sunt din ce în ce mai bolnavi. Pe deasupra, numărul celor ce suferă de obezitate este în continuă creștere.

Ce putem face în această situație?
Simplu: alegem bicicleta și analizăm toate domeniile în care aceasta ar putea fi integrată și folosită.
1. Bicicleta este un mijloc de transport ideal în oraș, întrucât nu necesită costuri pentru combustibil, nu poluează, de multe ori este mai rapidă în trafic, este infinit mai economică decât mașina sau transportul în comun și pe deasupra, ne menține și sănătoși și în formă. S-a dovedit științific că mersul pe bicicletă contribuie la buna dispoziție și la optimismul celui care pedalează.
2. Nu putem neglija nici aspectul utilitar al bicicletei. Ea este ideală pentru cumpărăturile de zi cu zi care încap într-un rucsac iar dacă atașăm acesteia un coș, capacitatea de a transporta produse crește semnificativ.
3. Companiile ar trebui să-și încurajeze angajații să meargă pe bicicletă la servici prin proiecte de piste de biciclete pe care să le poată folosi proprii angajați. Spre exemplificare, dacă ar fi să ne gândim la fabricile și companiile ce au sediu în Bartolomeu, spre Ghimbav sau spre Cristian, putem să ne imaginăm o colaborare între acestea pentru construirea unor piste de biciclete. Costurile porțiunilor comune de pistă ciclabilă ar urma să fie suportate în mod egal de companii, urmând ca pistele celelalte, cele care duc la fabrici, să fie construite exclusiv din buget propriu de fiecare fabrică.
4. Brașovul, fiind un județ în mare parte turistic, beneficiază de un cadru natural de excepție, cu munți accesibili, peisaje minunate, lacuri, chei dar și de obiective turistice importante: biserici și cetăți fortificate, peșteri, sate pitorești și locuri ce merită vizitate. În acest context favorabil, este păcat să nu profităm de aceste lucruri și să nu investim în cicloturism. În multe țări dezvoltate, această ramură a turismului este foarte dezvoltată și i se acordă atenție deosebită fiindcă ea contribuie substanțial la veniturile zonelor cu o infrastructură axată în mod special pe mersul pe bicicletă. Astfel, în multe țări s-au construit rețele de piste de-a lungul unor râuri, piste care străbat zone cu peisaje, cu castele, cetăți și biserici fortificate. Multe orașe care au înțeles importanța acestui tip de turism și au investit în infrastructura specifică au avut foarte mult de câștigat, atât pe plan financiar cât și turistic.
Acestea fiind zise, ne întrebăm de ce Brașovului nu i se acordă importanță. S-ar putea construi piste care să lege localitățile unde există cetăți și biserici fortificate, piste care să treacă prin peisaje pitorești ce i-ar încânta cu siguranță pe turiști. Suntem siguri că managerii hotelurilor și pensiunilor i-ar primi cu multă bucurie pe cicloturiști, mai ales că în sezonul cald mulți oameni se îndreaptă spre mare, nicidecum spre munte. S-ar putea amenaja spații de camping pentru bicicliști, locuri unde aceștia să poată înnopta. Zona Brașovului s-ar dezvolta astfel inimaginabil, doar imaginați-vă weekenduri pline de bicicliști străini în tot județul. Agențiile de turism ar putea profita și ele de pe urma organizării de tururi pentru cicloturiști.
Din păcate, în România se întâmplă exact invers. Turismul este promovat prin dvd-uri și pliante, multe din ele în limba română, iar cicloturiștii străini care se află în România ajung să se rătăcească sau mai rău, să fie accidentați, din cauză că nu există o infrastructură pentru practicarea cicloturismului.
Asociația Brașovul Pedalează anunță pe această cale că va continua să sprijine orice fel de acțiuni, evenimente sau proiecte ce ar putea duce la o dezvoltare cu adevărat a infrastructurii specifică mersului pe bicicletă în județul Brașov.
Suntem deschiși oricăror colaborări cu orice firmă, companie sau fabrică, autorități locale sau județene. Membrii noștri sunt dispuși să participe în orice fel este posibil la orice proiect care ar ajuta brașovenii să conștientizeze că mersul pe bicicletă nu este pentru săraci, ci este un stil de viață care ar aduce avantaje incomensurabile tuturor, pe toate planurile.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*