Cum pregătim o excursie pe biciclete

1. ALEGEREA BICICLETEI.
Atunci când cumpăraţi o bicicletă trebuie să aveţi în vedere pentru ce fel de excursii o cumpăraţi. Astfel, pentru excursii de o zi în împrejurimile localităţii unde locuiţi şi fără prea multe bagaje, o bicicletă fără prea mari pretenţii este suficient. Dacă mergeţi mai mult pe drumuri asfaltate şi numai din când în când intraţi şi pe câte un drum neasfaltat, o bicicletă de oraş (city bike) este de ajuns. Pentru cei care vor să mai scape de zgomotul şi fumul maşinilor şi vor sa facă ture pe drumuri forestiere şi pe poteci de munte le recomand să-şi ia un mountain bike (MTB) cu cel puţin 21 de viteze. Însa dacă vreţi să faceţi excursii mai lungi, de căteva zile sau plănuiţi o vacanţă pe două roţi în care să parcurgeţi distanţe mai mari timp de câteva săptămâni atunci aveţi nevoie de o bicicletă special făcută pentru ture lungi, care să aibă o buna stabilitate şi să fie capabilă să transporte în siguranţă multe bagaje.
Ce este important de ştiut la o astfel de bicicletă:
• Cadrul este recomandabil să fie din aliaj de crom-molibden sau din aluminiu care oferă o rezistenţa bună şi o greutate redusă. Bineînţeles că trebuie să fie prevăzut cu sisteme de prindere a portbagajelor pe roata din spate şi pe roata din faţă.
• Roţile să aiba jenţi duble din aluminiu pentru o mai bună rezistenţă, cu spiţe şi butuci de calitate.
• Frânele, vă recomand V brake-uri din aluminiu care permit schimbarea şi reglarea saboţilor foarte uşor. Frînele tip cantilever sunt destul de bune, dezavantajul fiind atunci când ai de coborât o pantă foarte înclinată şi trebuie să ţii bicicleta înfrânată mult timp încep să te doară degetele pentru că necesită un efort mai mare decât la V brake.
• Sistemul de transmisie cel mai potrivit cred că este cel cu 3 plăci şi 7, 8 sau 9 pinioane, cu cât mai multe cu atât mai bine,
• Schimbătoarele de viteze alegeţi unele de calitate cât mai bună (Alivio, STX, Deore etc.) pentru că permit schimbarea vitezelor uşor şi sunt robuste (nu se dereglează uşor). Fiţi atenţi să fie potrivite pentru numărul de pinioane pe care le aveţi. Un schimbător pentru 6 pinioane nu va funcţiona niciodată dacă aveţi 7 sau 8 pinioane.
• Cauciucurile: este bine să aveţi cauciucuri mai late (1,9 sau 2 inch) pentru că atenuează mai bine denivelările, lucru important mai ales când aveţi bicicleta incărcată cu multe bagaje, si au o aderenţa mai bună în special când ieşiţi de pe drumurile asfaltate. Calitatea este, de asemenea, importantă. Deşi sunt mai scumpe vă recomand să luaţi cauciucuri bune pentru că nu exista riscul de a apărea în ele o fisură prin care să iasă camera şi să facă explozie şi nu se tocesc aşa repede (mai ales cele care au în componenţa lor kevlar), aşa că preţul lor se amortizează în timp pentru că ţin de câteva ori mai mult decât cele ieftine. Dacă nu te pricepi prea bine la biciclete, o idee bună ar fi să mergi la un magazin sau la un atelier de reparaţii biciclete unde poţi găsi specialişti care să-ţi poată da sfaturi şi iţi pot recomanda o bicicletă în funcţie de preferinţele şi necesităţile tale.
2.CU CE ECHIPĂM BICICLETA?
Până acum am vorbit de bicicleta echipată doar cu ce are absolut nevoie o bicicletă ca să funcţioneze. Câteodată însă avem nevoie şi de alte accesorii pentru a face plimbarea sau excursia posibile sau mai plăcute. În primul rând trebuie să vorbim de sistemul de lumini, care este foarte folositor atunci când circulăm noaptea sau în condiţii de vizibilitate redusă. Conform Codului Rutier bicicleta trebuie să fie echipată în faţă cu lumină de culoare albă sau galbenă iar în spate cu lumină de culoare roşie şi cel puţin un element reflectorizant, vizibil, de aceeaşi culoare. Multe accidente de circulaţie în care sunt implicaţi biciclişti se produc din cauza că aceştia nu au fost echipaţi cu lumini şi elemente reflectorizante şi astfel aceştia nu au putut fi observaţi de către şoferi. Prin urmare, dacă ţineţi la viaţa şi sănătatea voastră echipaţi-vă bicicleta cu lumină albă în faţă şi roşie în spate. Aceasta se poate face în două moduri:
• cu far şi stop alimentate de la un dinam, recomandat atunci când faceţi ture lungi de mai multe zile încărcat cu bagaje. În felul acesta nu riscaţi ca atunci când vă surprinde întunericul să constataţi că bateriile sunt descărcate şi nu le puteţi folosi. Dezavantajul este că sunt destul de sensibile la şocuri aşa că la ture de mountain-biking nu sunt recomandate pentru că se pot desprinde sau rupe din cauza şocurilor sau să le agăţaţi în crengi, pietre, etc.
• cu far şi stop alimentate cu baterii recomandate atunci când faceţi ture prin păduri, pe drumuri forestiere sau pe poteci de munte. Acestea se pot ţine în rucsac unde sunt protejate împotriva loviturilor iar dacă vă prinde noaptea le puteţi scoate şi monta foarte uşor pe nişte suporţi speciali pe ghidonul bicicletei în cazul farului, iar stopul se poate prinde cu ajutorul unei cleme de rucsac, tricou, un buzunar de la hanorac,etc. Recomandarea este de a verifica funcţionarea acestora şi starea bateriilor înainte de a pleca în tură. Este indicat chiar să aveţi baterii şi becuri de rezervă.
În afară de acestea (far si stop) orice dispozitiv reflectorizant care se poate ataşa pe bicicletă, rucsac, genţi sau haine este binevenit pentru că vă face mai vizibili pentru ceilalţi participanţi la trafic.
Un alt accesoriu cu care trebuie să fie dotată obligatoriu o bicicletă, conform legii circulaţiei pe drumurile publice este un mijloc de avertizare sonoră dar care să nu fie specific autovehiculelor. Eu, personal, cred că o sonerie sau o sirenă sunt complet inutile pe o bicicletă dar nu poţi şti niciodată când poţi da peste un poliţist care face exces de zel şi vrea neapărat să-şi facă planul la amenzi, aşa că las la aprecierea voastră dacă vă echipaţi bicicleta cu un asemenea dispozitiv sau nu. Un mic clopoţel puteţi totuşi să vă puneţi pe ghidonul bicicletei. Acesta cântăreşte doar câteva zeci de grame şi nici nu vă încurcă cu nimic.
Un alt accesoriu important este suportul pentru bidonaşul cu apă. În timpul pedălarii organismul depune un efort destul de mare şi din cauza asta elimină apă prin transpiraţie, ce trebuie înlocuită consumând cât mai multe lichide. Un bidonaş sau două cu apă nu vă îngreunează prea mult bicicleta şi faptul că aveţi apă de băut de câte ori vă este sete, mai ales pe traseele de munte unde uneori sursele de apă sunt foarte rare mă determină să spun că bidonaşul şi suportul sunt accesorii care nu trebuie să vă lipsească.
Pentru cei care fac preponderent ture pe şosea portbagajul este un alt element care nu trebuie să le lipsească din dotare. Există mai multe modele din care puteţi să alegeţi, important este să fiţi atenţi la greutatea maximă pe care o poate transporta. Un portbagaj care se rupe vă va strica sigur buna dispoziţie şi poate chiar vacanţa. În turele montane nu vi-l recomand din două motive:
• din cauza şocurilor mari la care sunt supuse atunci când mergeţi pe drumuri forestiere sau drumuri de căruţă poate să cedeze ori portbagajul ori genţile care sunt prinse pe el.
• câteodată este nevoie să treceţi bicicleta peste pârâuri, copaci doborâţi, radăcini, stânci, etc. şi cu o bicicletă încărcată cu bagaje este foarte greu să vă descurcaţi în astfel de condiţii.
Alte accesorii care rămân la aprecierea voastră dacă le puneţi sau nu sunt apărătorile de noroi. Aici aveţi două variante, fiecare cu avantaje si dezavantaje.
• apărătorile scurte făcute din material plastic sunt uşoare, simplu de montat dar care nu oferă o bună protecţie împotriva noroiului,
• apărătorile lungi, din metal care oferă o bună protecţie dar din cauza loviturilor sau a şocurilor provenite de la denivelările solului se pot deforma şi apoi freacă de roţi.

3.TRANSPORTUL BAGAJELOR
Pentru excursii scurte, de o zi, un mic rucsac pe care îl puteţi duce în spate sau sa îl prindeţi de portbagaj este suficient. Dar atunci când faceţi excursii mai lungi, de câteva zile sau săptămâni, în care trebuie să luaţi un număr mai mare de lucruri, cea mai bună soluţie este să folosiţi genți speciale pentru bicicletă (coburi). Pentru a fi folositoare, acestea trebuie să fie uşoare, impermeabile, rezistente la frecare şi să se poată prinde sigur şi confortabil pe portbagaj. Din păcate, la noi în ţară sunt destul de greu de găsit nişte coburi care să aibă toate aceste calitaţi şi au un preţ foarte mare. Un exemplu de genţi de calitate foarte bună sunt “Ortlieb”. O pereche de genţi pe roata din spate costă între 100 şi 130 euro. Mult mai uşor de găsit sunt cele din fâş care nu sunt impermeabile, mai ales la cusături, şi nici prea rezistente.
Există mai multe tipuri de coburi din care cele mai populare sunt:
• genţi pentru roata din spate în care se pun articole mari şi grele
• genţi pe roata din faţă, cu o capacitate mai mică decât cele de pe spate şi care se prind de un portbagaj special (lowrider) în aşa fel încât să se afle la înălţimea butucului roţii. În aceste genţi lucrurile cele mai grele trebuie puse cât mai jos posibil.
• geantă pe ghidon în care puneţi documente, o gustare, aparat foto sau alte lucruri uşoare care trebuie să le aveţi la îndemână. Greutatea acesteia nu trebuie să fie mai mare de 3 kg.
• geantă prinsă sub şa sau pe cadru pentru trusa de scule sau lucruri mici.
Este important ca greutatea bagajelor să fie egal distribuită şi ca gențile să fie bine prinse pentru a nu influenţa comportamentul bicicletei pe şosea. Genţile de pe ghidon şi de pe roata din faţă pot afecta conducerea bicicletei, de aceea nu trebuie încărcate prea mult iar centrul de greutate trebuie să fie cât mai jos.

4.CE TREBUIE SĂ LUAŢI LA VOI.
Este normal să vreţi să căraţi cât mai puţine bagaje atunci când plecaţi într-o excursie lungă de câteva zile sau săptămâni. Dar, pentru ca bagajul tău să nu devină o adevărată povară trebuie să fii sigur că îţi faci un pachet practic, că iei doar ceea ce vei avea nevoie, în funcţie de lungimea excursiei, regiunea străbătută, anotimp şi altele. Curând îţi vei da seama că sunt multe lucruri pe care ar fi bine să le laşi acasă. Iată câteva obiete pe care vi le recomand să le luaţi cu voi în orice tură pe biciclete, grupate în funcţie de durata acestora.
Pentru ture de o zi:
• pantaloni scurţi pentru ciclism
• pantofi de sport sau speciali pentru ciclism
• o bluză de vânt (impermeabilă dacă este posibil)
• pelerină de ploaie
• şapcă de soare
• şosete de bumbac
• tricou de ciclism
• mănuşi de ciclism
• cască
• bidoane pentru apă
• briceag
• ochelari de soare
• trusă de prim ajutor care să cuprindă pansamente, leucoplast, faşă elastică, unguent împotriva durerilor, cremă de protecţie împotriva razelor solare
• trusă de scule care să cuprindă: cameră de schimb, pompă, set pentru repararea camerelor, leviere, inbusuri, şurubelniţă, etc.
În plus, dacă mergeţi pe munte sau dacă vremea este rece, mai ales primăvara sau toamna, nu strică sa luaţi cu voi o căciuliţă, nişte mănuşi mai groase, un hanorac şi pantaloni lungi din material impermeabil, ciorapi de lână.
Pentru ture de mai multe zile, pe lângă lucrurile enumerate mai sus vă recomand să mai luaţi cu voi:
• tricou de ciclism de rezervă
• 1 sau 2 tricouri de bumbac pentru dormit
• 1 sau 2 perechi de ciorapi
• 1 sau 2 perechi de chiloţi
• 1 pereche de pantaloni scurţi de ciclism
• 1 pereche de pantofi sport sau sandale de rezervă
• 1 pulover
• 1 pereche de pantaloni lungi de ciclism
• 1 trening
• suprapantaloni impermeabili
• trusă de toaletă care să conţină: prosop, săpun, săpunieră, perie şi pastă de dinţi, pieptene, hârtie igienică, trusă de barbierit
• lanternă cu baterii şi becuri de rezervă
• tacâmuri: cuţit, lingură, linguriţă, furculiţă, cană de plastic sau inox, farfurii din plastic
• ac şi aţă de cusut
• ace de siguranţă
• antifurt
• trusă de scule care trebuie să mai cuprindă: chei fixe de la 6 la 17, set de chei hexagonale (inbusuri), cheie pentru lanţ, cheie tubulară de 14 mm, cheie pentru demontat blocul de pinioane, cheie cu lanţ, şurubelniţă lată şi în cruce, cheie pentru spiţe, câteva spiţe, bandă adezivă, coliere de plastic, cabluri pentru schimbătoare şi pentru frâne, şuruburi M4, 5, 6 de lungimi de la 10 la 25 mm şi piuliţe, saboţi de frână
• trusa de prim ajutor trebuie să mai conţină: alcool medicinal, vată, comprese sterile, pansament, rivanol, algocalmin, aspirină, antinevralgic, paracetamol, furazolidon, laxative
Dacă vreţi să staţi în camping şi să vă gatiţi singuri veţi mai avea nevoie de:
• cort
• sac de dormit
• saltea
• primus pe gaz sau pe benzină
• o cratiţă în care să faceţi mâncarea
• brichetă sau chibrituri
Majoritatea obiectelor sunt individuale şi trebuie să le aibă fiecare participant la excursie dar sunt şi câteva care care pot fi comune pentru un grup mic, cum ar fi: cortul, primusul sau trusa de prim ajutor.
Trusa de scule poate fi una pentru tot grupul dar este recomandabil ca fiecare să aibă de rezervă o cameră, cabluri de frână şi schimbător şi saboţi de frână.
Acestea sunt obiectele pe care ar trebui să le aveţi asupra voastră atunci când faceţi o tură preponderent pe şosea şi bagajele le căraţi în genţi fixate pe portbagaje sau pe bicicletă. Dacă vreţi să faceţi un traseu montan de mai lungă durată şi toate lucrurile le veţi căra în rucsac va trebui să renunţaţi la o parte din ele. Veţi lua mai puţine tricouri, pantaloni şi încălţăminte de schimb pe care le veţi spăla mai des. Puteţi renunţa şi la primus şi să consumaţi câte o masă caldă când ajungeţi la cabane.

5. PLANIFICAREA EXCURSIEI
Planificarea şi alegerea rutei sunt de o importanţă extremă, de aceea trebuie să vă gândiţi la câteva lucruri înainte de a stabili traseul:
• Mai întâi, un lucru important este să ştii cine va veni cu tine. Ţi-ar plăcea să mergi singur sau preferi să mergi cu prietenii ori cu familia şi copiii? Trebuie să ţii cont de condiţia fizică şi de posibilităţile fiecăruia din grupul tău atunci când planifici etapele, astfel, vei evita ca ei să se simtă prea obosiţi. Este bine să fii modest în ambiţiile tale la start. Mai întâi trebuie să va testaţi condiţia fizică şi apoi să o îmbunătăţiţi astfel încât să puteţi parcurge între 60 şi 100 km zilnic fără probleme.
• Cât de lungă ai vrea să fie excursia, câteva zile sau câteva săptămâni?
• Cât de lungă vrei să fie fiecare etapă? Dacă etapele nu sunt prea lungi nu vă veţi face probleme în privinţa timpului, chiar dacă începe să plouă sau ai o pană de cauciuc. Lăsaţi o rezervă de timp şi pentru a ajunge la obiectivele pe care vreţi să le vizitaţi şi planificaţi să ajungeţi la acestea în aşa fel încât în acel moment să fie binevenită o pauză.
• Vrei să ajungi într-un loc nou în fiecare zi sau vrei să ai un loc fix în care să te te întorci în fiecare seară după o zi de mers pe bicicletă?
• Unde vreţi să innoptaţi? Puteţi alege să dormiţi în cort sau în moteluri, hanuri, pensiuni, etc. Dacă optaţi pentru cort aproape că nu contează unde vă prinde noaptea. Orice loc cu puţină iarbă este bun pentru montatul cortului şi innoptat. Dacă aveţi şi o sursă de apă potabilă în apropiere este şi mai bine. Trebuie să aveţi grijă ca terenul unde vă amplasaţi să nu fie proprietate privată şi să vă treziţi cu proprietarul pe cap că vă pune să vă strângeţi bagajele şi să plecaţi. Cel mai bine este să discutaţi cu acesta înainte de a monta corturile şi să vedeţi dacă va permite să staţi acolo. Cea mai bună variantă atunci când vreţi să dormiţi în cort sunt campingurile amenajate unde contra unei sume, aveţi o siguranţă mai mare că nu vă deranjează nimeni şi aveţi acces la wc, apă curentă şi, în unele cazuri chiar şi la un duş cu apă caldă. Cei care preferă un confort mai mare şi vor să aibă un acoperiş deasupra capului peste noapte trebuie să se intereseze înainte unde pot gasi locuri de cazare, dacă găsesc camere libere, le recomand chiar să facă rezervare dinainte dacă vor să se oprească în locuri care sunt frecventate de un număr mare de turişti pentru a nu avea surpriza de a nu gasi locuri libere atunci când ajungeţi seara, după o zi de pedalat. Nu uitaţi să luaţi în seamă şi alte opţiuni pentru înnoptare.
• Vrei să mergi într-un ritm lejer sau preferi un stil sportiv?
• Este mai important pentru tine să te bucuri de natură sau vrei să vizitezi cât mai multe locuri?
Înainte de a porni în călătorie trebuie să afli mai multe informaţii despre zonele pe care le vei străbate cum ar fi: starea drumurilor, locuri cu pante mai dificile, obiective turistice, locuri de campare sau cazare, legături cu tren, autobuz sau vapor etc. Aceste informaţii le puteţi obţine din hărţi şi ghiduri turistice pe care este indicat să le luaţi cu voi. De asemenea, mai puteţi obţine recomandări de la agenţiile de turism, birouri de cazare, reviste, broşuri, cunoştinţe care au fost în zonele unde vreţi să mergeţi, şi altele.
În timpul excursiei porniţi devreme de câte ori este posibil. Dacă mergeţi cu trenul sau autobuzul verificaţi ora de plecare a acestora pentru a nu sosi prea târziu. Nu uitaţi să luaţi în calcul şi alte posibilităţi de innoptare. Oricum, neprevăzutul poate face câteodată ca excursia voastră să fie foarte interesantă. Fiţi flexibili.
Harta este un accesoriu obligatoriu când pleci într-o zonă necunoscută. Pentru o tură de şosea dacă aveţi o hartă rutieră la scara de la 1:600 000 până la 1:800 000 este în principiu satisfăcătoare. Dacă vreţi să vă abateţi de la şosele şi să vizitaţi şi locuri mai izolate trebuie să luaţi o hartă la o scară mai mare, de exemplu 1:300 000. Pentru turele MTB aveţi nevoie însă de hărţi mai detaliate în care să fie reprezentate drumurile forestiere, potecile marcate sau nemarcate, vârfuri de munţi şi văi, curbe de nivel, izvoare, cursuri de apă etc. Hărţile masivelor muntoase sau hărţile topografice vă pot fi de mare ajutor cu condiţia să fie cât mai recente pentru că, în timp, au loc schimbări în teren: unele drumuri dispar, apar altele noi, se schimbă marcaje. Cel mai bine, când mergeţi pe un traseu necunoscut, chiar dacă aveţi hartă să întrebaţi pe pădurari, ciobani, lucrători la pădure sau localnici despre starea drumului sau direcţie pentru o mai mare siguranţă de a nu vă rătăci.

În speranţa că cele prezentate aici vă vor fi de folos vă doresc călătorie plăcută şi să aveţi parte de distracţie!

One thought on “Cum pregătim o excursie pe biciclete

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*